soyer

BİLDİRİLER (2) Ulusal

ULUSAL BİLDİRİ LİSTESİNİ SUNUYORUM. DAHA SONRASINDA İSE BİLDİRİ ÖZETLERİ YER ALMAKTADIR… 

1.    Çatalcalı, A, “Trafik Haberlerinin Yazılı Basında Yer Alışı”, Trafik Sempozyumu, 19 Mayıs Üniversitesi ve İl Emniyet Müdürlüğü, Samsun, 23 Mayıs 2000. 

2.    Çatalcalı, A, “Futbol Haberlerinde Yaratılan Stereotipler ve oluşturulan cinsel kimlikler, I. Ulusal Futbol ve Bilim Kongresi, Ege Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, İzmir, 16-18 Ekim-2000.

3. Önür, N. ve Çatalcalı. A, “Medya Politikalarının Demokratikleşme Sürecinde Küresel ve Ulusal Medya Uzamlarında Etik”, 1.Ulusal Uygulamalı Etik Kongresi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Felsefe Bölümü, Ankara, 12-13 Kasım 2001.

  

FUTBOLLA İLGİLİ HABERLERDE YARATILAN STEROTİPLER VE ÖZDEŞLEŞTİRİLEN CİNSEL KİMLİKLER

 Bireyler toplumsallaşma sürecinde formal ve informal etkileşim alanlarının etkisinde kalmaktadır. Özellikle informal etkileşim alanı bireyi yaşamı boyunca yönlendirmektedir.

Günümüz toplumlarında endüstrileşme, kentleşme ve göçlerin yarattığı hızlı değişimler aynı zamanda bu toplumlarda bir kitleselleşme sürecini de yaratmaktadır. Genişleyen yaşamsal alanlar içinde kitle iletişim araçları bilgi taşıyarak, insanları yönlendirerek önemli işlevleri yerine getirmektedir. Bireylerin bu araçlara bağlanmaları zorunlu ve kaçınılmaz bir hal almıştır. Kentsel alanlarda kitleselleşen bireyler, kitle iletişim araçlarının varolan kültürü işleyerek “yeniden sunumla” yarattığı ve bir tüketim ideolojisi mantığını yerleştirdiği, alınıp satılabilen herkesin kolayca tüketebildiği bir endüstriyel üretim olan kitle kültürü ve onun gündelik versiyonları olan popüler kültürü yaşamın her alanını tanımlayarak yaygınlaştırmakta ve çeşitli alanlarda görünüm kazanmaktadır. Futbol da bu görünümlerden biridir.

 Kitle iletişim araçları futbol kültürünü sunarken “futbola ve fotbolcuya atfettiği değer” ile kitleleri bir tüketim ideolojisine koşullandırmakta, siyasetten, sosyal olayların gerçeklik zemininden uzaklaştırmakta ve bireyi yapay bir çevre içine itmektedir. Birey bu çevrede giderek özdeşleştiği bu alandaki sterotipler(basmakalıp yargılar) ve kimlikler ile toplumla “yeniden bütünleşme” yoluyla yabancılaşmaktan alıkonulmaktadır. Kitleselleşmenin de sonucu olan bireyselleşme ve yalnızlaşmayı futbol alanında sunulan bu sterotipler ve öne çıkarılan kimliklerle (zengin, başarılı, güzel bayanlarla yaşayan,…vb) özdeşleşerek sanal ortamda yerini almaktadır. Böylece özdeşleşilen kimlikler ve popülerlik kazanan kahramanlar sürekli başarıyı kovalayan ve başarısızlık durumunda bireyinde kendisininde başarısız olduğunu varsaydığı, tepki duyduğu bir dünya oluşmaktadır. Bu dünya aynı zamanda erkek egemen değerlerin ve yönelimlerin doyurulduğu da bir alandır. Futbol bir erkek sporu olarak kitle iletişim araçları yoluyla popülerleştirilmekte ve öteki (kadın)  cinsel kimlikleri geri plana düşmektedir.

Araştırma, Fanatik gazetesinin 1999-2000 Ağustos-Eylül ayları ile aynı ayların 2000-2001 tarihlerinin karşılaştırmalı olarak, Beşiktaş ve Galatasaray futbol takımlarına yönelik yarattığı sterotipler ve özdeşleştirilen cinsel kimlikler anlambilimsel çözümleme ile betimlenmeye çalışılacaktır.

 

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: